Напрямки виховної роботи


Виховання – це цілеспрямований процес свідомого розвитку людини, метою якого є формування морально-духовної, життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал. Виховна робота ліцею спрямована на формування всебічно розвиненої особистості. Тому завданням класного керівника є навчити дитину жити в гармонії з собою, формуючи в собі відповідальне ставлення до особистості людини, до людського життя як найвищої цінності.


ПЛАН ВИХОВНОЇ РОБОТИ 
НА ТРАВЕНЬ
Назва заходу
Дата
Відповідальні
Організаційна робота
1
Урок мужності присвячений Дню Перемоги. Зустріч з ветеранами війни і учасниками бойових дій
Кл. керівник
2
Взяти участь у поздоровленні ветеранів війни учнями ліцею
Кл. керівник
Формування здорового способу життя
1
Проведення виховної години «Віддам життя заради Батьківщини»
08.05.2014
Кл. керівник
2
Інформаційна година «Я руки мамині цілую»
16.05.2014
Кл. керівник
3
Проведення години спілкування «Здоровий спосіб життя» до Всесвітнього дня тютюну
30.05.2014
Кл. керівник
Правове виховання
1
Провести бесіду «Права та обов’язки громадянина України»
23.05.2014
Кл. керівник



Година спілкування

Вплив алкоголю на організм людини


 Мета: Ознайомити та надати інформацію учням про шкідливий вплив алкоголю на молодий організм. Спонукати учнів взяти на себе відповідальність за власне здоров’я, формувати почуття відповідальності за свої дії та активної життєвої позиції учня. Формувати та пропагувати здоровий спосіб життя.
Тип заняття: Година спілкування
Обладнання:   Мультимедійний проектор, ноутбук, екран, відео-сюжети, 
                                 брошури.
                                               Хід заняття
Щоб випити, є для цього приводи,
Хрестини, свято, зустріч, проводи,
Мороз, відлига, Новий рік,
Веселий настрій і сумний
Розлука, поминки. Весілля,
Одужання і новосілля,
На службі успіх, новий чин,
І так пияцтво без причин
                                                                                                     (Роберт Бернс)
Вчитель: Сьогодні ми поговоримо, що заважає нам повноцінно й радісно жити, що затуманює наш розум, робить нас дратівливими та злими, жорстокими та безсердечними. Є наркотик, котрий завдає людям багато зла та горя, ламає долі, життя, позбавляє радості та розуму – це алкоголь.
Ти стикаєшся з алкоголем всюди. Реклама пива й інших напоїв, якою насичений телеефір, бере тебе в полон. Алкоголь продають у магазинах, у кіосках, у барах.
Його вживають всюди – на вулиці, у громадських місцях. Його п’ють і батьки, і родичі, і сусіди, і твої улюблені телевізійні герої.
Усі ми буваємо дітьми. Усі ми стаємо батьками, а потім — дідусями і бабусями. Кожен бачити своїх дітей щасливими.
Як навчитися бути щасливим? У справжнього щастя Поки. Перший — щастя людського спілкування, щастя, взаєморозуміння. Другий бік — це щастя творчої праці, у якій самостверджується особа. І того, і іншого можна і треба вчитися. На жаль, не уміючи творчо виразити себе, але бажаючи самоствердитися будь-яким способом, багато підлітків (та і дорослих) звертаються до алкоголю. Ця проблема і буде темою нашої години спілкування. А тепер трохи статистики:
 — 10 % підлітків-правопорушників виховується в сім'ях п'яниць і алкоголіків; 
— від 60 до 80 % розлучень відбувається унаслідок пи¬яцтва одного або обох із подружжя; 
— 80 % хуліганських актів, 70 % вбивств та інших тяжких злочинів здійснюється у стані сп'яніння; 
— серед осіб, судимих за крадіжку, п'яниці складають 60 %; 
— 88,7 % загиблих через нещасні випадки на тран¬спорті були у стані алкогольного сп'яніння, причому 58 % їх них — у стані легкого сп'яніння. 
Учень: З давніх-давен алкоголь називають викрадачем розуму. Як стверджують учені, про п’янкі властивості спиртних напоїв людям було відомо вже близько 10 тисяч років тому.
Історія не зберегла для нащадків ім’я першої людини, яка відкрила для світу алкоголь. Однак археологічні дослідження переконливо доводять, що п’янкі властивості алкоголю були відомі людям ще в часи первісного суспільства.
Вчитель: Хіба алкоголь та алкогольні напої, які залюбки так всі п’ють, такі вже шкідливі та погані? А що ти насправді знаєш про алкоголь та алкогольні напої?
Алкогольні напої – це напої, які містять алкоголь (етиловий спирт), воду та речовини, що надають йому запаху та смаку.
Які ви знаєте типи алкоголю? ( діти перечислюють)
·        Слабоалкогольні напої типу джин-тонік, бренді-кола, ром-кола, лонгери тощо
·        Пиво (за винятком безалкогольне)
·        Вино (сухі, напівсухі, солодкі, кріплені вина, в тому числі шампанське)
·        Міцні алкогольні напої (горілка, коньяк, віскі, лікер, текіла,  ром, джин, абсент, у тому числі коктейлі)
·        Напої домашнього приготування (вина, лікери, алкоголь)
Які ж причини вживання алкоголю, і чи корисний алкоголь для організму людини?
Учні: Алкоголь вживають для підняття настрою,для зігрівання організму,для попередження і лікування хвороб, зокрема як дезодоруючий засіб, а також як засіб підвищення апетиту й енергетично цінний продукт.
Вчитель: Давайте ми розглянемо одну із цих висловів. Основним чинником сп’яніння без будь якого напою був алкоголь – етиловий спирт або винний спирт. В побуті вважається, що спирт є гарним засобом для зігрівання організму. Не слід впадати в оману щодо зігріваючої дії спиртного. При сильному охолодженні справді дають випити спиртне, а шкіру розтирають спиртом. Але алкоголь не може попередити замерзання, тому вживати спирт на морозі не тільки не корисно, а й, навпаки небезпечно. Тим хто працює на холоді, вживати спиртне ні в якому разі не можна. Відчуваючи внутрішнє тепло, вони поводять себе безпечно й необережно. У результаті чого простуджуються і навіть замерзають.
Діти скажіть мені будь-ласка,що відбувається з організмом людини яка замерзає, що потрібно зробити для того, щоб врятувати від замерзання?
Учень 1: Справа в тому, що холодні кровоносні судини кінцівок відкритих частин тіла звужуються, порушується теплообмін у результаті настає їх омертвіння і відмороження. Щоб запобігти загибелі тканини, необхідно розширити поверхні судин як найшвидше. Тому людину яку доставили із сильного морозу в тепло, дають випити спиртне та розтирають ним замерзлі ділянки шкіри.
Вчитель: А якщо спиртне споживалось до того, як почалась дія низьких температур, що відбувається ?
Учень 2: Відбувається дещо інше. Розширені алкоголем судини інтенсивно віддають тепло.  Жар у середині не дозволяє людині відчувати охолодження тіла, тобто відчуття холоду як запобіжний сигнал не спрацьовує.  Тому так часто трапляються випадки замерзання п’яних навіть при не дуже низьких температур.
Вчитель: Дуже часто ми чуємо та бачимо як дорослі вживають алкоголь примовляючи при цьому «для апетиту». Як ви можете це прокоментувати діти?
Учень 3:  Якщо людина випиває алкоголь, вона отруює стінки шлунка, при цьому збільшується інтенсивність виділення шлункового соку, збуджується апетит, але це тільки на короткий час, поки спирт виснажує слизовий апарат шлунка.
 Вчитель: Де ж тут правда, а де ж тут оман? На одному із з’їздів російських лікарів було прийнято резолюцію стосовно шкідливості алкоголю цитую «…немає жодного органа в людському тілі, який би не піддавався руйнівній дії алкоголю; немає жодної такої дії, яка б не могла бути досягнена іншим лікувальним засобом, що діє корисніше, безпечніше і надійніше, немає такого хворобливого стану, при якому необхідно призначити алкоголь на будь-який тривалий час…». Тому міркування про корисність алкоголю для здоров’я – досить поширена омана.
Які ж мотиви першої спроби алкоголю?
         (мотиви першої спроби алкоголю - напис на плакаті,  діти перечислюють)
·        Бажання потрапити до певного кола однолітків, які споживають спиртне.
·        Бажання здаватися дорослішим
·        Вважають що це модно і «круто»
·        З метою розслабитися,позбавитися відчуття сором’язливості
·        З метою позбутися стресу
·        З метою розвеселитися
·        Стимул до спілкування
·        Через тиск оточення
·        Заради солідарності з компанією
·        Як «анестезію» від звичайної образи,горя або фізичного болю
Від чого залежить вплив алкоголю на організм людини? (слайд)
Що відбувається в організмі людини в результаті прийому алкоголю? (слайд)
Учень: Алкоголь це отрута для будь-якої живої клітини. У нашому організмі не має жодного органа, на який би алкоголь не діяв негативно.
Вчитель: Алкоголь потрапляє зі шлунка в кров через 2 хвилини після вживання. Алкоголь дуже швидко всмоктується в кров, яка розносить його по всьому організму. Але розподіляється алкоголь у різних тканинах не рівномірно і, як доведено, основна його доза вбирається мозком. Так, якщо взяти концентрацію алкоголю в крові за 100%, то в печінці його виявиться 150, а в мозку 175%. Алкоголь розчиняє нервові клітини, багаті на ліпоїди і руйнує їх у результаті одного сильного сп’яніння гине кілька тисяч  мозкових клітин! І хоч їх у кожного з нас до 17 млрд, таке марнотратство шкодить організму! Кожна випита склянка самогону (горілки) залишає в мозку людини кладовище загиблих клітин.  
Учень: Алкоголь згубно діє на клітини великих півкуль головного мозку. Погіршується умовна рефлекторна діяльність рухів, змінюється співвідношення процесів збудження і гальмування в центральній нервовій системі. Людина втрачає здатність керувати собою. Порушується робота нервової системи та внутрішніх органів.
(показ фільму: дія алкоголю на мозок)
До яких захворювань веде зловживання алкоголем? (слайд з фото фактами)
Вчитель: За даними лікарів, хворобливо реагує на алкоголь і серце людини. Виникають різні функціональні порушення серцево-судинної системи, які з часом набувають безповоротного характеру; м’язи серця слабшають, замінюються з’єднувальною  тканиною, порушується тонус судин. Люди які вживають алкоголь, страждають сильною задишкою, адже порушується ритм серця. У них формується «бичаче серце» через дегенерацію м’язових волокон.
(показ фільму: дія алкоголю на серце)

Серце під впливом алкоголю

Серце в нормі
 Учень: Як багато інших отруйних речовин, алкоголь знешкоджується в печінці у результаті чого починається жирове переродження цих тканин і спотворюються з’єднувальні  тканини. Цей  болючий процес - початок цирозу печінки, практично не виліковної хвороби, характерної для алкоголіків.
Вчитель: Спочатку печінка збільшується в обсязі, тому що створюється водянка черевної порожнини. Розвивається загальне отруєння організму, людина гине.
(показ фільму: дія алкоголю на печінку, статистика )
Вчитель: Якщо пияцтво – результат неправильного  виховання, то алкоголізм – серйозна хвороба, що потребує спеціального лікування. Потрібні великі зусилля, щоб перевиховати людину, яка зловживає алкоголем, нерідко ці умови виявляються даремними. Немає нічого жахливішого від чоловіка – п’яниці, який змушує страждати дружину і дітей. Сімейне  життя перетворюється на пекло. 
   (діти розігрують сценку)
 Учень 1: Що там не кажіть, але ми дуже потураємо усяким п’яницям. Повзе така чума вулицею, ледве ногами перебирає, а язиком таке меле, що не вуха а серце в’яне.
Учень 2: І що ?
Учень 1:  А нічого. Ми або відвертаємось, або «хі-хі, ха-ха»
Учень 2: І де ж воно сердешне так рано нализався?
Учень 1: А пройдисвітові більше нічого не треба (показує на п’яного). Він отаке співчуття не вухами, а нюхом чує. Чує і негайно реагує: там урну із сміттям   перекине, там когось за чуба смикне.
Учень 2: Та основні баталії відбуваються вдома, в сім’ї. Дружина побачивши свого «благовірного» хапає під пахви дітей – і до сусіда. Встигає тільки зойкнути.
Дівчина:  Ой лишенько! Знову нализався! Розійдусь! Жодного дня не житиму! Хіба це чоловік? Хіба це батько дітей?
Вчитель: Ось такі сцени можна спостерігати сьогодні в багатьох сім’ях. І що чекає таку людину...?
Конкурс «Не в брову, а в зіницю»
Учень: А якщо пияцтво продовжується, і нові порції алкоголю систематично надходять в організм, що тоді?
Вчитель: А що тоді!!! Алкоголь «роз’їдає» слизову оболонку стравоходу,шлунка, порушує секрецію і склад шлункового соку, що ускладнює процес травлення і врешті решт несприятливо відбивається на рості та розвитку молодого організму.
Під впливом алкоголю поступово руйнується весь організм людини, порушується ритмічність і узгоджена діяльність усіх його систем. Тому багато хворих на алкоголізм мають вигляд старших за свої роки, відбувається раннє старіння організму та його в’янення; шкіра марніє, стає сухою, випадають зуби,атрофуються м’язи.
 (показ фільму: дія алкоголю на підшлункову, кишечник, стравохід)
Проведення анкетування, бліц-конкурс, рольова гра «Випивка перед танцями»
Вчитель: Хочеться сказати що найбільш хвилює те, що п’ють дорослі і підлітки, дівчата і хлопці прямо на ходу, з пляшки , джин-тонік, бренді-колу, і т.д. в руках ідучи із занять, на прогуляну чи дискотеку не задумуючись про наслідки. Хочу звернути вашу увагу на те,що ми п’ємо неякісні напої, а етиловий спирт. Алкоголікам людину робить не якийсь конкретний напій, а етиловий спирт, який є в слабоалкогольних напоях. Все залежить від дози. Коли провести розрахунки то виходить, що в пляшці пива знаходиться 20 г чистого спирту. Коли переведемо спирт у чисту 40 горілку, отримаємо в результаті 50 г чистої горілки. Виходить півлітрова пляшка пива дорівнює 50 г горілки.
Учень: Чим же шкідливі слабоалкогольні напої?
Вчитель: Для того, щоб випити горілки,потрібно створити певну обстановку, а це не завжди просто. Для пива чи інших подібних напоїв ритуал не потрібен: ішов купив-випив. Чекаєш ейфорії отримуєш стан пригніченості, тупого сп’яніння, тому що в пиві є такі речовини, як моно аміни, бром, трупна отрута-кадаверин.
У пиві є також жіночі статеві гормони, через це люди, які постійно вживають пиво, набувають фемінізованих рис стегон, живота, грудей. Але тривогу потрібно бити значно раніше - як тільки людина тягнеться до пляшки, щоб досягти комфортного стану, розслабитись. 
(фільм: чоловіки і пиво)
Що робити підлітку ( слайд)
Учень: Алкоголь чинить вплив на потомство. Про це знали ще в глибокій старожитності.
Учень 4 : У грецькій міфології богиня Юнона народила від сп’янілого Юпітера кульгавого Вулкана. Правитель Спарти Лікург забороняв у день весілля вживати спиртних напоїв під погрозою важкого покарання.
Гіппократ вказував що причиною ідіотизму, епілепсії та інших нервово-психічних захворювань є пияцтво батьків, які пили в день зачаття.
Учень: Питущі особливо жінки під впливом алкоголю стають розв’язаними, балакучими, нестриманими не достатньо критичними до своєї поведінки. У п’яному вигляді жінки втрачають сором, жіночу гідність. Вони схильні до легковажної поведінки, статевої розпусти. Наслідки випадкових статевих зв’язків, що наступили в результаті сп’яніння, бувають трагічними. Венеричні захворювання, народження неповноцінних дітей - це не тільки слова. За ними - понівечене, безрадісне життя. У сім’ях, де вживають алкоголь, 38,6% дітей виявляються недорозвиненими і хворими. В таких сім’ях в 2 рази частіше діти народжуються мертвими, а їх смертність в ранньому віці в 3 рази вища, ніж у сім’ях, де батьки не п’ють. Найбільше імпотентів серед курців і тих, хто зловживає алкоголем.
(фото матеріали дітей, батьки яких є алкоголіками, фільм: статистика материнства)
Пам’ятай ( слайд)
Вчитель: Що ж потрібно вам діти, щоб протистояти тим хто намагається вас схилити до вживання спиртного?
Учень 1: Треба знайти в собі мужність протистояти.
Учень 2:  Уникати вечірок які організовуються з метою випити, а також людей, які не уявляють собі радості без випивки.
Учень 3: Ми всі повинні боротися з великою силою інерції, що втягує нас  у обов’язок випити.
Учень 4: Навколо кожного хто зловживає алкоголем, створити атмосферу осуду.
Вчитель: Саме вам  юнакам і дівчатам. Так безперечно потрібно мужність, твердий характер, і здоровий глузд, щоб  протистояти тим хто схиляє вас до вживання алкоголю .
Завершуючи тему відзначимо те, що зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. Від нас самих залежить, що ми обираємо – шлях до здоров’я, чи навпаки – шлях від здоров’я. Здоров’я - це спосіб життя людини. Це той стиль що людина вибирає для себе, і саме він визначає, чи досягне людина добробуту чи ні. Давно доведено,що все, що робить людина, відображається на стані її здоров’я. Добре  здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. добре здоров’я містить у собі всі цілі в житті людини, її інтерес і звички. Це почуття любові до самого себе.
Діти давайте візьмемось за руки утворимо коло.
І скажемо: Ти молодий, завзятий, кмітливий
Учень:       Ти сповнений сил і енергії
Учень:       Маєш багато мрій і бажань,задумів
Учень:       Ти хочеш осягнути все і все зрозуміти
Учень:       Ти мрієш про успіх
Учень:       Мрієш про кохання і щастя
Учень:       Ти людина нового тисячоліття
Учень:       Тобі подобається бути здоровим
Учень:       Ти переможець
Вчитель: Тоді приєднуйся – нас багато
Разом: Ми за здоровий спосіб життя.

Висновок

Сподіваюсь, що цей виховний захід сприятиме формуванню здорового способу життя учнівської молоді, зміцненню фізичного здоров’я, підвищенню духовної культури та розширенню світогляду учнів.

Література

*   Ковальов С.В. Семь шагов от пропости. –М:МИСИ; Воронеж: МОДЕК,2001.- 192с.
*   Гаврилюк О.О, Дунець Л.М. Психологія здоров’я. - Хмельницьк 2006. -26-40,64.
*   Левицький П.М. Вред алкоголя и никотина . – К .: Гад. Школа, 1987.-109с.
*   Уннілт С.Я Як добитися успіху у навчанні в житті. – Тернопіль: Навчальна книга.- БогДан, 1999.-С.
*   Шпаков А.О. Алкоголізм. Наркотики. Токсикоманія. Куріння .- СПб.: Зенит, Енергія,2000.-368с.
*   Єникеева Д.Д. Книга для пющего человека .- Донецк: СТАЛКЕР,1998.-400с.
*   Це має знати кожен \\ ж-л Позакласний час 2009 73с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий